Algemene informatie

Hieronder vindt u 2 video’s met praktische tips voor trainers om plezier en ontwikkeling bij sporters te stimuleren:

Steeds meer sportclubs maken serieus werk van het begeleiden van hun minder ervaren trainers en coaches. Trainersbegeleiders kunnen vrijwilligers van de club zijn, maar ook buurtsportcoaches of professionals. Bekijk de filmpjes:

Toolbox trainer/coach

In deze toolbox vindt u praktische tools, workshops, cursussen of modules voor u als trainer/coach die u kunt gebruiken voor het verbeteren van het pedagogische sportklimaat op uw vereniging.

Verenigingstraject: Sportief coachen

De manier waarop trainers en coaches hun sporters begeleiden is van invloed op de sfeer binnen een vereniging. Een veilige sportomgeving waarin sporters zich optimaal ontwikkelen creëer je door enthousiast te zijn, een compliment te geven en aan te geven hoe iets beter kan. Binnen dit verenigingstraject ‘Sportief coachen’ worden trainers, coaches en bestuurders geholpen een veilige sportomgeving te creëren binnen de sportvereniging. Belangrijkste doel van deze cursus is om binnen de sportvereniging te komen tot een gezamenlijke visie en afspraken over de begeleiding van sporters.

Verenigingstraject: Coach de coach

Jeugdtrainers en –coaches hebben een grote invloed op de persoonlijke en sociale ontwikkeling van jonge sporters. Om trainers en coaches te ondersteunen om dit op een goede manier te doen is het verenigingstraject Coach-de-coach ontwikkeld. Het verenigingstraject Coach-de-coach leidt binnen een vereniging twee tot vier trainersbegeleiders op. Een trainersbegeleider helpt trainers en coaches met als doel hun vaardigheden op pedagogisch vlak verder te ontwikkelen.

Module: Teammonitor sportplezier

Sportplezier staat bij de jeugd voorop! Nog vaak zien we dat er nog te veel focus wordt gelegd op ‘winnen’. Natuurlijk is hiermee niets mis, winnen en verliezen horen bij de sport! Echter, het plezier van de sporter/het team staat voorop. Om op eenvoudige wijze een beeld te krijgen van het sportplezier binnen het team, kan de trainer (of trainers) van het team deze monitor invullen. De teammonitor kan dan bij de trainingscoördinator worden ingeleverd om aan de hand van de resultaten een dialoog aan te gaan om het plezier van de kinderen nog meer te verhogen.

Module: Rotterdamse Aanpak Velig Voetballen

De Rotterdamse Aanpak Veilig Voetballen helpt voetbalverenigingen bij het realiseren van een veilig sportklimaat. Het doel van deze aanpak is samenwerken aan een Rotterdams voetbalklimaat waarin sportiviteit en respect centraal staat en dat zorgt voor nog meer plezier op en rond de velden! Binnen de Rotterdamse aanpak streven we naar een aanspreekcultuur en een eenduidig normen- en waardenbeleid voor de Rotterdamse voetbalclubs. Verenigingen die zich aansluiten bij de Rotterdamse aanpak worden door de KNVB en Rotterdam Sportsupport begeleid bij het realiseren van een veilig sportklimaat. Als aangesloten vereniging ontvang je twee keer per jaar een uitnodiging voor een platformbijeenkomst. Tijdens deze bijeenkomsten praten procesbegeleiders en pedagogisch adviseurs je bij en wissel je kennis en ervaringen uit met andere clubs.

Interventie: 'Er is meer te winnen'

In de sport krijgt men vaak te maken met onsportief en ongewenst gedrag. Trainers/coaches hebben weleens te maken met jongeren die zich anders gedragen dan gewenst. Sport heeft unieke mogelijkheden om het sociale gedrag van kinderen en jongeren te versterken. Echter is het voor trainers/coaches vaak lastig om veranderingen aan te brengen in het gedrag van jeugdige sporters. Bij de interventie ‘Er is meer te winnen’ leren trainers/coaches hoe zij een waarderend en stimulerend sportklimaat kunnen creëren met aandacht voor opvoeding en gedragsverandering. Het doel van deze interventie is trainers/coaches bij sportverenigingen kennis en vaardigheden te leren over opvoeding en gedragsbeïnvloeding in sportsituaties waardoor sociaal gedrag van kinderen in de sport wordt gestimuleerd en antisociaal gedrag kan worden tegen gegaan.

Campagne: Een mooi hockeyseizoen

We willen graag dat iedereen met plezier kan hockeyen, zichzelf kan zijn en zich positief kan ontwikkelen. Doel van deze campagne is het creëren van een positieve hockeycultuur door bestuurders, spelers, trainers/coaches, scheidsrechters en ouders (supporters) te inspireren met goede voorbeelden van positief gedrag. Dit hebben we gedaan door filmpjes te maken waarin we de doelgroepen zélf hebben gevraagd hoe je samen op een positieve en opbouwende manier kunt werken aan teamspirit en clubsfeer.

Interventie: Agressie Regulatie Training (ART)​

Halt gaat aan de slag met jongeren die zich grensoverschrijdend en/of agressief gedragen. De ART-training bestaat uit een combinatie van oefeningen die gericht zijn op het verkrijgen van inzicht in de eigen boosheid en agressie, en hoe oefenen van vaardigheden om boosheid en agressie beter te hanteren. De ART-training biedt Halt individueel aan en in groepstrainingen.

Interventie: Groepsaanpak

De groepsaanpak richt zich specifiek op groepen. De aanpak is zeer geschikt voor teams die grensoverschrijdend gedrag vertonen.

Online tool: Rinus app

Voor het creëren van een motivationeel klimaat is het belangrijk dat de trainingen uitdagend blijven, maar vooral leuk. De kinderen moeten met plezier beter leren voetballen. De Rinus app is een online tool die door de KNVB is ontwikkeld om jeugdtrainers wat te helpen bij het opstellen van een trainingsprogramma. In de app vindt je een groot aantal voorbeelden van losse oefeningen, trainingen en meerweekse programma’s voor alle leeftijdscategorieën.

Bijscholing: Coach de coach

Iedereen heeft baat bij een goede coach, óók de trainer of coach zelf. Iemand die feedback geeft op pedagogische vaardigheden en als klankbord kan fungeren, tilt coaches én daarmee de vereniging naar een hoger plan. Met de scholing Coach de coach leer je vaardigheden waarmee je als trainersbegeleider aan de slag kan gaan. Deze scholing is geschikt voor ervaren trainers, voor vrijwilligers met pedagogische vaardigheden en ervaring die coaches bij willen staan of professionals zoals buurtsportcoaches. Als trainersbegeleider ga je de trainers of coaches binnen de sportvereniging voor langere tijd ondersteunen. Doel van deze scholing is dus om door middel van begeleiding van trainers en coaches die vervolgens zelf in staat zijn hun pedagogische rol te vervullen en bij te dragen aan het creëren van een pedagogisch sportklimaat.

Bijscholing: Themagericht trainen en coachen van 6-12 jarigen

Kinderen in de leeftijd van 6 tot 12 jaar zijn volop in ontwikkeling. Ze worden zich bewust van wat ze goed of juist minder goed kunnen. Ze leren zich verhouden tot anderen, ontwikkelen hun eerste zelfbeeld en mogelijk ook hun eerste ambities. Zelfvertrouwen is in deze face een centraal thema. In deze training leer je zelfvertrouwen bij kinderen tot ontwikkeling te brengen met aandacht voor plezier. In deze scholing leer je om zowel sportieve als pedagogische thema’s in je training te verwerken en samen met het kind te ontdekken wat ze allemaal al kunnen en willen leren. Met deze scholing heb je de kans om een extra dimensie toe te voegen aan je trainingen en echt iets aan het leven van je sporters toe te voegen. Belangrijke onderdelen van de training zijn: plezier, positieve aandacht, gezamenlijk doelen stellen en zelf-ontdekkend leren. Kinderen worden zich bewust van wat ze leren en bereiken.

Bijscholing: Themagericht trainen en coachen van pubers

Jongeren in de puberleeftijd zijn druk bezig een eigen identiteit te ontwikkelen. Hormonen gieren door het lijf, ze spiegelen zich constant aan anderen, ze zoeken grenzen op en altijd op zoek naar het nut van de opdrachten die ze krijgen. Het lichaam verandert, maar ook hun ideeën en identiteit. De zoektocht naar zelfstandigheid levert soms harde confrontaties op met de mensen om hen heen. De fase waarin pubers zitten vraagt om een hele andere benadering van de trainer dan bij jongere kinderen. Betrokkenheid, doelstellingen en doorzettingsvermogen zijn belangrijke thema’s in de ontwikkeling waar een trainer of coach een grote bijdrage aan kan leveren. Tijdens deze scholing leer je over de werking van het puberbrein, jezelf te verplaatsen in pubers en hun drukke leven en leer je om trainingen aantrekkelijk te maken. Belangrijke onderdelen van de scholing zijn: plezier, positieve aandacht, gezamenlijk doelen stellen en zelf-ontdekkend leren. Jongeren worden zich bewust van wat ze leren en bereiken. In deze training krijg je gegarandeerd nieuwe inzichten, inspiratie en veel praktische trainingsvarianten.

Bijscholing: Herkennen en voorkomen van (seksueel) grensoverschrijdend gedrag

Een groot deel van de Nederlanders – bijna 75 procent – krijgt ooit te maken met ongewenst of grensoverschrijdend gedrag zoals agressie of seksuele intimidatie. Op school, in de werkomgeving óf binnen de sport. Een sociaal veilig klimaat creëren en een doortastend optreden van een coach of trainer is noodzakelijk. Door op tijd te kunnen signaleren én de beschikking te hebben over de juiste tools en competenties kun je grensoverschrijdende situaties bijsturen of erger voorkomen. Tijdens de scholing leer je hoe je de sociale veiligheid vergroot, zaken bespreekbaar maakt en hoe je mensen aanspreekt op hun gedrag. Daarnaast leer je vroege signalen te herkennen en je bewust van jouw eigen invloed.

Bijscholing: 4 inzichten voor trainers

Structureren, stimuleren, individuele aandacht geven en regie overdragen zijn vier belangrijke kernkwaliteiten voor trainers en coaches. Tijdens deze scholing worden handvatten geboden om sporters effectiever te begeleiden en een inspirerende, veilige sportomgeving te creëren. Het functioneren van trainers en coaches kan met deze scholing in korte tijden worden aangescherpt en verbeterd. Tijdens de scholing brengen trainers en coaches hun sterke en ontwikkelpunten in kaart en reflecteren ze op hun eigen rol als trainer. Hiermee leren ze hun kwaliteiten het best in te zetten, ook in lastige situaties.